اهواز-مسول بخش رادیولوژی بیمارستان گلستان اهواز گفت: نحوه‌ی حفاظت در برابر پرتوها در رادیولوژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که اکثر رادیولوژیست ها در سال‌های نخست به دلیل ناآگاهی از خطرات اشعه و رعایت نکردن اصول حفاظت در برابر اشعه به سرطان مبتلا شدند.

ˈفرید نخلهˈ پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه کار با اشعه از مشاغل سخت و زیان‌آور است افزود: بیماران و همراهان آن‌ها که به مراکز تصویر برداری پزشکی و یا پرتو درمانی مراجعه می‌کنند ‌باید به هشدارها و تابلوهای راهنما دقت کنند و به پرسش‌هایی که کارشناسان رادیولوژی از آنان می‌پرسند با دقت پاسخ دهند.

وی با تاکید بر اینکه حفاظت در تصویر برداری پزشکی، با توجه به نوع دستگاه‌ها متفاوت است خاطرنشان کردکه: دستگاه‌هایی که با تولید اشعه ایکس کار می‌کنند مانند دستگاه‌های رادیولوژی و سی.تی.اسکن، باید از ورود همراهان بیمار به اتاق دستگاه جلوگیری شود.

نخله افزود: اگر حضور همراه بیمار برای کمک به وی الزامی بود، همراه باید از روپوش سربی مخصوص استفاده کند و پوشیدن رو پوش سربی برای همراهان الزامی و این از حقوق آنها و مسوولیتهای مراکز پرتونگاری است.

مسول بخش رادیولوژی بیمارستان گلستان اهواز تصریح کرد: از لایه‌های حفاظتی سربی که در اتاق‌های تصویر برداری با اشعۀ ایکس وجود دارند، برای حفاظت از اندام‌های بیمار باید استفاده شود و استفاده از این لایه های سربی برای کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: خانم‌های باردار و یا احتمال باردار بودن باید پزشک معالج و کارشناس رادیولوژی را از وضعیت بارداری خود مطلع کنند تا در صورت امکان از پرتونگاری با اشعه ایکس جلوگیری شود.

نخله گفت: ورود هرگونه فـلز به اتاق‌های تصویربرداری با ام آر آی ممنوع است و بیمار هم باید کارشناس رادیولوژی و کارکنان بخش های ام آر آی را از وجود وسایل فلزی مصنوعی در بدن خود مانند باطری قلب، ترکش و پروتزهای ارتوپدی و غیره آگاه کند.

مسول بخش رادیولوژی بیمارستان گلستان اهواز تصریح کرد: دستگاه ام آر آی مانند آهنربایی بسیار قــوی عمل می‌کند و فلز درون بدن بیمار را با شدت خارج می‌کند و منجر به پارگی و آسیب دیدگی‌های جبران ناپذیر در بدن بیمار می‌شود.

وی گفت: دستگاه ام آر آی با اشعۀ ایکس کار نمی‌کند و اساس فیزیکی آن با دستگاه رادیولوژی متفاوت است و بر اساس میدان مغناطیسی عمل می کند.

نخله خاطرنشان کرد: در بخش‌های پزشکی هسته‌ای داروی پرتوزای رادیواکتیو به بیمار تزریق می‌شود و خود بیمار تا مدت مشخصی، حامل مواد رادیواکتیو است و اشعه تولید می‌کند که باید از فاصله چند متری از بیمار از مضرات این اشعه دوری کرد و با در نظر گرفتن زمان تاثیر داروی رادیو اکتیو می بایست با توجه به توصیه های کارشناس بخش پزشکی هسته ای در زمان مشخص شده از کودکان و بانوان باردار دوری شود.

مسوول بخش رادیولوژی بیمارستان گلستان اهواز تصریح کرد: اطلاع از نوع داروی رادیواکتیویته و مدت مشخص تابش اشعه بسیار مهم است تا بیمار در این مدت از کودکان خردسال که جسم آن‌ها نسبت به تأثیرات مضر اشعه حساس‌تر است و خانم‌های باردار، دوری کند.

وی افزود: عمل به توصیه کارشناسان بخش پزشکی هسته‌ای برای رعایت فاصله و زمان، دوری از کودکان و خانم های باردار بسیار حائز اهمیت است.

نخله گفت: هم‌اکنون کارشناسان رادیولوژی در دو گرایش تشخیصی و درمانی در کشور در زیرشاخه‌های رادیولوژی، سی تی اسکن، رادیوتراپی، پزشکی هسته‌ای، آنزیوگرافی و ام.آر.آی ‌ فعالیت دارند.

مسول بخش رادیولوژی بیمارستان گلستان خاطرنشان کرد: در خوزستان هم دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، سالانه به آموزش کارشناسان رادیولوژی و رادیوتراپی در بیمارستان‌های آموزشی و درمانی اقــدام می‌کند.

مرکز آموزشی درمانی گلستان اهواز با دارا بودن اکثر امکانات تصویر برداری پزشکی، مجهزترین مرکز تصویر برداری جنوب غرب کشور محسوب می‌شود.

ایرنا